Domácí paštika s brandy a brusinkami

Je to neodpustitelné a strašné, je to příšerné a měsíc bez příspěvku na blogu mě straší i ve snu. Bohužel je to tak, a i když letošní léto nebylo zrovna jedno z těch klasických, tak přesto má červenec i srpen tu čarovnou moc, že přestože si myslíte, kolik toho během léta stihnete, prakticky toho neuděláte moc. Nevím, jestli je to tím, že ve mě stále přebývá dávný školní duch prázdnin, kdy jsem v létě opravdu nic nemusela a mojí největší starostí bylo zabalit si na tábor a napsat dopisy kamarádkám (ani ty jsem tenkrát moc nestíhala). A nebo je možná na vině lákavé letní vysedávání na zahrádkách, teráskách, v letním kině nebo jen na balkóně se skleničkou Aperolu, růžového vína nebo třeba Mojita? Já nevím.


Každopádně měsíc srpen se překulil, a i když už jsem konečně zvládla i překvapivě akční dovolenou, k blogu jsem se nedostala dříve než nyní, přesně první den po návratu, prvního září. Dříve jsem v tuto dobu ořezávala tužky a rovnala si aktovku na nový začátek školního roku (a že to už je ale pěkně dávno)- teď alespoň doženu resty a sepíšu to nejzajímavější, co jsem mezi vysedáváním na zahrádkách připravila.

Jak nadpis napovídá pustila jsem se v létě do domácí paštiky a připadala jsem si děsně francouzsky! Navíc jsem začala být poslední dobou posedlá jedlými dárky, takže mimo dorty častuju návštěvy a oslavence něčím dobrým na zub. Tentokrát se to sešlo ve najednou, babička s dědou slavili narozeniny a mě se na stole vršily založené časopisy plné lákavých receptů. Konkrétní recept na domácí játrovou paštiku je od Petry Vondrové z webu babovko.cz a ke mě se dostal prostřednictvím červnového čísla Apetitu, kde představovali nadějné kulináře z letošního Apetit pikniku.

Paštiky jsem nakonec z receptu udělala dvě, množství přísad jsem víceméně snad i udržela. Jedna paštika putovala s mašlí k babičce, druhou jsme si s bagetkou a vínem vychutnali doma.

A tady je recept:
4 lžíce brandy (já jsem použila whisky, protože brandy se u nás nenachází, ale výsledek nebyl na škodu)
asi 100 g nebo hrst sušených brusinek (pokud jsou trochu větší, doporučuji je mírně pokrájet)
500 g kuřecích jater, očištěných, propláchnutých
200 - 300 g másla + dalších 200 g na zalití
2 najemno nasekané šalotky
2 stroužky česneku
snítka tymiánu (použila jsem sušený)
4 lžíce smetany ke šlehání
sůl a pepř
bylinky, pepř a cokoliv dalšího na ozdobu

Nějaký čas, klidně i den předem namočte brusinky do brandy a nechte louhovat. Bude se jim  to líbit :) V den D přípravy paštiky pokrájejte játra na menší kousky a v pánvi osmahněte šalotku do zlatova a přidejte česnek, tymián a ještě chvíli opékejte. Poté vyndejte česnek, pokud můžete i tymián a do pánve přidejte játra. Pečlivě opékejte, jak říká původní recept, játra by neměla být syrová, ale uprostřed ještě stále růžová. Těsně než budete mít játra prostě tak akorát, sceďte brusinky a brandy/whisky přilejte do pánve a nechte trochu probublat. Játra poté rozmixujte - šťastnější použijí klasický mixér, my ostatní si trochu pohrajeme s tyčovým a budeme doufat, že játra nebudou po celé kuchyni. Do směsi přidejte změklé máslo, smetanu, sůl a pepř, čímž získáte nejen finální konzistenci, ale i chuť paštiky. Na závěr ještě přimíchejte brusinky, rozdělte do misek a zalijte rozpuštěným máslem. Pro plný estetický dojem můžete ještě ozdobit kuličkami pepře, brusinkami, snítkou tymiánu nebo jiné bylinky (já jsem se vytasila s rybízem a snítkou rozmarýnu).

Pak už jen stačí dát do ledničky zatuhnout a na závěr obdařit krásnou mašlí a jeden z božských jedlých dárků je na světě.

Voilá!





Žádné komentáře:

Okomentovat