Three milk cake - výzva Daring bakers

Výzvy Daring bakers jsou příjemným zpestřením hledání zajímavých receptů. Ale klidně si říkejte, že jsem strašně rozmazlená (nebo rozmlsaná), ale pokud mě recept na první pohled nenadchne, pak se mi ani moc nechce do jeho přípravy. True fact! 

A stejně to bylo i s výzvou z Daring bakers pro měsíc září. Zadání znělo Pastel de Trés leches alias Three milk cake nebo jak bychom volně mohly přeložit Dort ze tří mlék (nebo spáše trojmléčný dort). Abych shrnula ve zkratce z čeho se recept a celá výzva skládala:

Three milk cake je údajně velice tradičním moučníkem ve střední a jižní Americe, kde se považuje za slavnostní dezert (tolik trošku kulturní historie a zeměpisu). Postup sestával z přípravy opravdu nadýchaného piškotového základu (sponge cake), který nejprve podélně rozřízneme a silně ho potřeme svařenou směsí tří mlék (smetana, salko, kokosové mléko), která se bude postupně vsakovat do těsta (tato část mě vyděsila si nejvíc- představa mléčně zmáčené buchty, no fuuuuj). Na vrch dortu měla ještě přijít vrstva šlehačky a zdobení plné barev dle vlastní představivosti. Kulturně to bylo celé zajímavé, ale zoufale zoufale bílé. Zkrátka široko daleko ani kousek čokolády a ještě ta děsivá představa rozmáčeného těsta - prostě se mi do toho teda vůbec nechtělo. Ale čtěte dál, jak to dopadlo :)


Ale pak jsem si řekla, že jednou jsem na tu výzvu přihlásila, tak to holt budu muset nějak zvládnout. A dobře jsem udělala - výsledek byl neuvěřitelně chuťově vyrovnaný a já ho zcela jistě hodlám přidat na seznam svých opakovaných receptů.

Navíc jsem se rozhodla pro kokosovo-čokoládovou variantu a do těsta přidala kakao, jako pro mne zcela nepostradatelnou ingredienci. Další úprava přišla přímo v obchodě, kde jsem vedle kokosového mléka do košíku přidala ne klasické zahušťěné salko, ale jeho tmavě čokoládovou variantu, čímž se z úmorně bílého Trés leches cake stala jeho výrazně opálená a kompletně čokoládová sestřenice.

Kdo budete chtít recept doma vyzkoušet, hlavním principem přípravy základního sponge cake (volně překládám jako piškot) je vyšlehání nadýchaného a jako pírko lehkého těsta.

K tomu budete potřebovat asi 5 vajec, půl hrnku cukru, 2 lžičky vanilkového extraktu, hrnek hladké mouky (já prostě zbožňuju, když někdo udává množství v hrnečcích!!).

Nezapomeňte rozdělit bílky od žloutků. V jedné míse vyšlehejte bílky a pak přidejte cukr. V druhé pro změnu vyšlehejte žloutky do jemné pěny a přidejte vanilkový extrakt nebo jako já (i když se to prý vůbec nesmí - vanilkový cukr). Obě vyšlehané nádhery promíchejte dohromady a bez ztráty objemu jemně "ve formě deštíku" přisypávejte mouku (hodně štěstí s tím udržením objemu). V případě kakaové varianty přidejte asi tři lžíce kakaa a půl hrnku vody, abyste vyrovnali poměr suchých a tekutých ingrediencí.

Do směsi přidejte alespoň půlku prášku na pečení, recept o něm sice opět nemluví, ale já ho přidávám vždy- rozhodně pokud mám vytvořit vysoký nadýchaný základ. A pečeme asi 25 minut. 

Mezitím přichází na řadu trés leches náplň. V menším kastrólku jemně probublejte společně kondenzované mléko, kokosové mléko a smetanu. Musím se přiznat, že tu jsem nakonec úplně vynechala, protože po dvou konzervách mléka bylo náplně až moc a přidávat ještě smetanu mi přišlo už trochu zbytečné.

Každopádně - mléčné sladké a čokoládové! směsi bylo víc než dost, takže jsem ji začala jemně vtírat do vychladlého a podélně rozřízlého piškotu. Tekutina se dobře vsakuje, ale při adekvátním množství vám na těstě vytvoří i zajímavou vrstvu mléčného krému. A protože náplně bylo stále dost, ale vnitřek by to už nemusel ustát, rozhodla jsem se mléčně čokoládovou směs použít i jako polevu namísto šlehačky, aby tak dort byl opravdu čokoládový. Skvělý tip, který rozhodně využiji i někdy v budoucnu.

A navrch ještě posypat kokosem a voilá!

A jaké to bylo? Splnilo se děsivé očekávání příšerně zmáčené buchty? Tak to ani náhodou. Naopak celý koláč byl neuvěřitelně lehký a zároveň svým způsobem "šťavnatý" (pokud lze něco takového o koláči říci). Navíc extrémní kombinace čokolády a kokosu mě během nechutně podzimních dní již na začátku září přenesla trochu blíž vánocům.

Jen si budu muset asi pořídit menší nádoby a formy na pečení. Ačkoliv jsem se snažila vytvořit co nejmenší variantu - z výsledku bych mohla krmit asi tak celou hladovou školku. Možná to příště udělám, pokud teda ocení tradiční jihoamerický dezert :)

P.S. Výzvu zveřejňuji trochu se zpožděním - což je škoda, protože napečeno jsem měla snad už koncem prvního týdne v září, ale holt prokrastinace pracuje :) A za druhé, když jsem viděla výslednou nádheru na blogu u Lucie (tady klik), trochu jsem se zastyděla - musím zapracovat na designu (nebo aspoň na úrovni fotografií). Ale přísahám, chuť byla tisíckrát lepší než výsledná fotgrafie dovoluje - možná budete muset příště prostě přijít ochutnat!


Žádné komentáře:

Okomentovat