Broskvový koláč plný nostalgie

Září bývalo jedním z mých oblíbených měsíců. Pravděpodobně si teď ale budu muset vybrat jiného oblíbence :) Protože místo babího léta ráno cestou do práce mrznu a místo posledního vysadávání na zahrádkách ležím večer v posteli s nepřiměřeně velkou haldou kapesníků vedle. Kdopak má asi stejně nepříjemný program? Naštěstí napečeno mám už něco dopředu a tak můžu čas strávený v posteli alespoň trochu aktivně využít.

Takže pokud taky ležíte v posteli nebo vám doma někdo marodí či si jen chcete nostalgicky zavzpomínat na léto a třeba i na dětství, tak honem navařte konvici plnou čaje a upečte si tenhle broskvový koláč s drobenkou, který je pro mě takové trochu roztomile tradiční retro a zároveň v sobě spojuje podzimní pečení s typicky letním ovocem.


Původní představa o broskvovém koláči mi byla dlouho dopředu celkem jasná. Pro jistotu jsem si ale zalistovala několika časopisy a zkoukla i internet, zda někde neobjevím zcela jedinečný recept, který zařadím mezi rodinné stříbro. Kdepak! Nikde nic, co by alespoň zdánlivě odpovídalo mojí představě. A tak jsem pekla po paměti. Tak jak si to pamatuji od malička, odměřovala jsem od oka a po hrnečcích a nostalgicky vzpomínala, jak jsem jako malá děsně důležitě připravovala drobenku.

Co budete potřebovat a dost pravděpodobně to máte doma ve spíži nebo v lednici:
hladká mouka, cukr, vejce (2), mléko, máslo (cca 100 g na drobenku), olej, kypřící prášek, vanilkový cukr / vanilkový extrakt, broskve, ale klidně také švestky, jablka, blumy nebo jakékoliv jiné ovoce, které byste ve svém koláči rádi viděli nebo ochutnali (co třeba rybíz? mňam!)

I když u mnoha receptů dodržuju určité, skoro bych řekla "fancy" (načinčané) postupy a vychytávky, tentokrát jsem postupovala celkem jednoduše, jak jsem řekla úplně po paměti. Takže žádné vyšlehávání sněhu (moje oblíbené), žádné promíchávání másla a cukru, kombinování nejprve suchých a pak tekutých surovin (moje babička ani maminka, ba ani prababička to taky nikdy tak hrozně neprožívaly a jejich koláče, obzvlášť ty s drobenkou jsou nejlepší, co znám!)



Takže na základní těsto, někdy se také říká hrníčkové buchty, smíchejte asi tři hrnky hladké mouky, přidejte 1 a půl hrnku cukru, cca 4 lžíce oleje, vejce, promíchejte a přilijte asi hrnek mléka. Vymíchejte hladké těsto, přidejte vanilkový cukr a pokud máte můžete přilít i trochu nějakého aromatizovaného alkoholu, třeba sherry nebo amaretta.



Přidejte kypřící prášek a nalijte těsto do připravené koláčové formy nebo na vymazaný plech. Nahoru vyskládejte na plátky nakrájené broskve (nektarinky nebo jiné ovoce) a dejte do předem předehřáté trouby. Tak na 180°?

Zatímco se koláč peče, připravte si drobenku. Já ji přidávám na koláč až později, asi tak v půlce celého pečení, aby se příliš nezpekla. V misce smíchejte mouku, cukr a máslo, poměr bývá 1:1:1, ale já vždy dávám o něco víc cukru, aby byla drobenka pěkně křupavá. Směs rukama propracujte, až se krásně propojí a vy budete mít sypkou a jemnou drobenku. Tou bohatě posypte koláč (opatrně při vytahování z trouby) a nechte péct asi ještě 25 minut.

No a máme hotovo!




1 komentář:

  1. No ňam...Já ho dělám s jablky,taky ňam.Hezký víkend přeji.

    OdpovědětVymazat