Narozeninový dort - zdobení marcipánem

Vždy když se v naší rodině blíží narozeniny, nemůžu spát už několik měsíců předem. A to se většinou nejedná ani o moje narozeniny. Týdny plánování, promýšlení a nakupování nejrůznějších cukrářských potřeb končí menším maratónem v kuchyni, nervózním převozem křehkého dortu a nakonec finálním zdobením.  Občas je to úplná reality show! Protože žádný pořádný narozeninový zdobený dort se neobejde bez potahování marcipánem a pořádných marcipánových ozdob, při jejichž přípravě vám rozhodně stoupne adrenalin.



Já jsem si pro zdobení vybrala fialové a růžové orchideje, ale když mě následně zradila cukrářská vykrajovátka (protože to, co vykrojila rozhodně orchidej nepřipomínalo) musela jsem se spolehnout na vlastní kreativitu a nakonec jsem se rozhodla pro ručně vyráběné kala lilie (snad jediné kytky, které jsem schopna kromě růží vytvořit). Květy jsem vyráběla z předem obarvené cukrové hmoty, která po vytvarování pevně vytvrdne a kytky si tak udrží svůj tvar. Jako základ dortu jsem použila čokoládový korpus, který jsem si otestovala už při Triple chocolate mousse cake. I tentokrát se povedl na jedničku. Jako krém jsem pak na jiných blozích okoukla tzv. ganache z bílé čokolády, který skvěle doplnily maliny. No a navrch bílý fondán od značky Formix s pomerančovou příchutí, takže kombinace chutí byla opravdu jedinečná.  

A no a jak na to?

Na korpus si připravte 
(množství na celý plech jsem zhruba zdvojnásobila množství oproti klasickému korpusu):
  • 160 g hladké mouky
  • 80 g cukru
  • prášek do pečení
  • 2 vejce
  • 300 g čokolády
  • hrnek mléka
  • 5 lžic oleje
  • kávový likér (dle chuti a potřeby zhruba 2-3 lžíce)

Klasicky smícháme nejprve suché a vedle tekuté suroviny. Čokoládu necháme rozpustit, můžeme ji nastavit kakaem a trochou mléka, a když mírně vychladne vmícháme ji ke směsi vajíček, oleje a mléka. Nakonec obě směsi smícháme dohromady a vyšleháme. Nalijeme na plech vyložený pečícím papírem a dáme do vyhřáté trouby (180°, 30-40 minut).

Ganache si připravíme ze dvou balení smetany ke šlehání, kterou lehce ohřejeme a rozpustíme v ní asi 300g bílé čokolády. I po důkladném vychladnutí a vyšlehání mi ale krém neztuhl, takže jsem nakonec ještě přidala rozpuštěné máslo (zhruba 200 g). Po této záchranné akci už krém ztuhl dokonale (možná až moc:) a já jsem mohla pokračovat ve zdobení.

Originální návod, jak vytvořit kala lillie můžete najít kdekoliv na youtube - například zde. Já jsem ho v rychlosti shlédla a pak už jsem se bez jakýchkoliv vychytávek pustila do boje. Zjednodušeně řečeno - z rozváleného marcipánu nebo cukrové hmoty vyřízněte plátek ve tvaru slzy, který následně obtočte kolem nějakého kulatého nástroje. Hrany spoje přitlačte a nechte zaschnout tak, aby vám květ nesplasknul (já jsem po dlouhém hledání nějaké podpory využila nádobky laku na nehty, které udržely květ otevřený). 



Když dokončíte všechny květy, vyválejte si ze zeleného marcipánu nebo cukrové hmoty tenké plátky, kterými obtočíte spodní okraje květů. Ze žlutého marcipánu pak můžete dovnitř vlepit i pestík, tak aby květy byly opravdu autentické. A pro závěrečný efekt je můžete ještě potřít trochou zlaté barvy v přášku.


Při potahování samotného dortu nezapomeňte na dvě věci! Hmotu, fondán nebo marcipán musíte mít nejdřív opravdu dobře propracovanou - stejně jako modelínu, tak aby vám šla dobře vyválet. Na škodu není ani dobře zvolená podložka, aby se vám pak hmota nepřilepila. No a do třetice nezapomeňte, že vyválená placka by měla být dostatečně velká, aby bez problémů pokryla celý dort i s dostatečně velkým přesahem. Okrajovat a zarovnávat kraje pak můžete vždy.

Voilá!



Čokoládový korpus a krém z bílé čokolády s malinami
A co vy? Zdobíte a potahujete marcipánem? Třeba je nejvyšší čas začít!



4 komentáře:

  1. Teda Terko, to je nádhera! Taky bych se nezlobila za to mít tě v rodině! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji:) To jo, v narozeninách a rodinných oslavách já se vyžívám :)

    OdpovědětVymazat
  3. Musím říct, klobouk dolů. Moje mamka sice taky každoročně pekla narozeninové dorty ale já sama bych si na ně netroufla. Posledně jsme měli dort z cukrárny. Byl moc dobrý. Trochu mě to ale inspirovalo a příště možná přece jen něco zkusím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně doporučuju zkusit i doma, vypadá to jako věda, ale určitě není :) A ten pocit, když pak všem chutná, ten je jak se říká k nezaplacení :))

      Vymazat