Pohádkové donuty

Že už taky máte chuť na něco sladkého? Po sérii tipů na večeři mám pro vás jeden opravdu sladký recept. Receptů na donuty (v podstatě koblihy s dírou uprostřed a neuvěřitelnou variabilitou polev) nebo i na klasické koblihy jsem viděla hodně, ale většina, vlastně úplně všechny, končily smažením koblížků v neuvěřitelně vysoké hladině sádla. Já sama nejsem žádná troškařka, ale snad jen díky této kombinaci oleje, tuku a sádla jsem si nechala to potěšení utéct. Jenže pak jsem našla recept na pečené donuty! A to byla jiná. Neodolala jsem a hned o víkendu začala operace s názvem pečeme donuty!




Těsto na donuty není absolutně složité. Dosti důležitou součástí pečení je ale také plech na donuty. Takový, kde máte šest ďolíčků s výstupem uprostřed, aby váš donut měl ten správný tvar. Tenhle plech ale bohužel nemám. Strejda google mi však briskně a na zavolání poradil, že i bez něj lze bezchybné donuty připravit. Stačí mít plech na muffiny a do každého ďůlku vložit dostatečně velkou kuličku z alobalu. Hups, nemám ani plech na muffiny, protože je i cupcakes peču v samostatných formičkách. Potom, co jsem zjistila, že došel i alobal, jsem začala vážně uvažovat, že sázet těsto do 5 cm rozpáleného sádla a bez dalších problémů vytahovat zlatavé koblížky vlastně nemusí být úplně tak zlé. Nakonec jsem se ale pochlapila, v kredici vyhmátla kulaté zapékací misky a vnitřní kuličku jsem udělala z pečícího papíru. No mohlo to být sice dokonalejší, ale nakonec tohle DIY zafungovalo a já se vrhla na pečení.

A tady je váš recept (původně pochází z blogu Joy the baker a já jsem se ho protentokrát opravdu, ale opravdu držela).

Na cca 6 donutů budete potřebovat:

  • zhruba jeden hrnek hladké mouky
  • prášek do pečiva (Joy používá i jedlou sodu, ale mě po ní pak zůstala podivná pachuť)
  • špetku soli
  • špetku muškátového oříšku
  • 3 lžíce cukru
  • zhruba 2-3 lžíce másla 
  • vejce
  • zhruba 100g kefíru nebo kyšky
  • čokoládovou polevu a sypání na ozdobu
Základem těchto donutů je doslova zhnědlé máslo (brown butter). Toho dosáhnete tak, že máslo necháte na mírném plameni v kastrůlku rozpustit. Až vám po chvíli začne prskat, tak ho nesundáte, tak jak jste zvyklí, ale počkáte a za občasného promíchání sledujete, jak máslo postupně prskat přestane a zato získá krásně hnědou barvu. True story! 
Mezitím si v jedné míse smícháte suché suroviny (mouku, kypřící prášek, sůl, cukr) a v druhé vejce, kyšku a rozpuštěné mírně zchladlé zhnědlé máslo. Poté smíchejte obě směsi dohromady.

Plech na donuty, zapékací misky nebo jinou vaši vychytávku (předem děkuji za další tipy) vymažte máslem a naplňte těstem. Pečte na 180° zhruba deset minut. Pokud potom ještě nejsou donuty hotové, ztlumte mírně teplotu nechte je ještě tak 10 minut dojít.

Hotové donuty nechte vychladnout a poté je vyjměte z formy (v případě, že se vám, tak jako mě, elegantní kulička z papíru nebo alobalu zapekla do těsta, snažte se jí také opatrně vyjmout a zkuste u toho moc nenadávat:)).

Vychladlé donuty namáčejte vrchní stranou do připravené čokoládové polevy (můžete si připravit klasickou domácí nebo jako já 1:1 rozpustit čokoládovou polevu s hořkou čokoládou) a na závěr posypte nějakým zdobením. Existuje 1 001 možností, jak donuty zdobit, takže klidně popusťte uzdu fantazii. Někdy jsou ale i ta nejjednodušší řešení zkrátka nejlepší.

Ještě na závěr se sluší říct, že donuty jsou skvělé a ráno s takovouhle snídaní vám okamžitě zlepší den. Sami, ale tušíte, že už z principu nejsou úplně stejné jako klasické smažené koblihy. Přece jen je ten postup trochu odlišný. 

Voilá!



Homer Simpson, Dexter, Miranda ze Sexu ve městě  a podle všeho i Iron man! Všichni milují donuty a kdo se jednou za čas neobjeví na scéně s krabicí plnou těhle sladkostí, jako by nebyl. A co teprve, když jsou s láskou upečené! Připravte donuty, vychutnejte si výbornou snídani a zbytek zabalte třeba do práce kolegům nebo překvapte spolužáky ve škole. Uvidíte, že budete za hvězdu!

8 komentářů:

  1. to vypada moc dobre!
    pozdravy z Milana
    http://sienastyle.blogspot.it

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobře i chutnají :) Pozdravujeme do Milána!

      Vymazat
  2. Jedním slovem BOŽÍ! Mňam :)

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj, myslíš, že by byl i jiný způsob, protože nemám ani zapékací misky:-( .Hrozně ráda bych to zkusila.
    Díky za odpověď,vážně to chci zkusit;-) .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojda, určitě se najde mnoho různých způsobů. Základ je v tom, že musíš najít nějakou misku nebo formičku, zhruba podobné velikosti, protože tento typ těsta je trochu tekutější než donuty, které se klasicky smaží. Když se poohlédneš po zapékacích košíčcích a vybereš si nějaký s větším průměrem než je na muffiny a nebo klidně i ten, tak se ti to povede určitě taky. Držím palce a dej vědět, jak to dopadlo. :)

      Vymazat
    2. Díky,určitě dám vědět.;-)

      Vymazat
  4. Mňam.. Miluji donuty, i když se v mém jídelníčku objeví pouze asi 2x do roka :-D

    Nela z Beauty Charm

    OdpovědětVymazat