Halloweenský dýňový dort

S koncem října se blíží strašidelný svátek Halloween. U nás sice není originální ani původní, ale začíná být čím dál oblíbenější. I když podobně jako další importované svátky z jeho původní podoby se k nám dostal spíš pouze kýč a party v nechutně krvavých kostýmech.

Ale pro mě Halloween znamená hlavně sladkosti, ať už ty, co se rozdávají koledníkům nebo ty, co si doma upečete. A Halloween je i vzpomínka na Anglii. Loni jsem na konci října byla v Londýně a místní atmosféra svátku všeho děsivého byla úžasná! Vyzdobené domy, davy koledníků, ale i zajímavý program pro dospělé, který nespočíval pouze v kýčovitých party plných příšerných kostýmů.

A proto jsem si letos chtěla přinést trochu Halloweenu i domů. Na 31. plánuju ještě nějaký ten horor, ale poslední říjnový víkend byl ideální příležitostí, kdy upéct Halloweenský dýňový koláč. Nechci vás příliš zatěžovat vším, čím jsem prošla než jsem konečně mohla zmáčknout spoušť a výsledek vým vyfotit (týden plánování, experimentování s kořením, pekla s marcipánem, ještě většího pekla s barvami a to už radši ani nemluvím o vytváření obličeje dýně - úplný horor!). Nepočítaně jsem si opakovala, že já radši nepeču obyčejnou bábovku! Ale nakonec se zadařilo docela i podle představ a halloweenský koláč byl na světě.


Takže jak na to? Nad korpusem jsem dlouho přemýšlela. Ale protože jsem věděla, že vrchní vrstva marcipánu nebo cukrové hmoty bude dostatečně sladká nechtěla jsem ho zbytečně přesladit. Tmavá, sytá a výrazná chuť čokolády byla jasná volba, stejně tak perníkové koření a skořice, které mi k podzimu prostě patří. A o přidání dýně jsem docela přemýšlela, ale vzhledem k tomu, jak se povedly mrkvové cupcakes, tak jsem ani váhat nemusela. Přesto ji v dortu nebylo moc. No a jako malý experiment jsem přidala i chilli a špetku pepře. Ťukáte si na čelo? Já ale můžu říct, že společně s výrazným čokoládovým korpusem a sladkou polevou, je lehce pálivá a štiplavá chuť  dortu více než zajímavá. Ale rozhodne můžete zůstat i u osvědčených receptů a s chilli neriskovat. 

Ale teď už honem k receptu!

Na dýňový korpus s čokoládou budete potřebovat:
  • 150 g másla
  • 2 vejce
  • 6 lžic cukru
  • 120 g hořké čokolády
  • kombinace koření skořice, zázvoru, chilli (po špetce)
  • 2-3 hrnky hladké mouky
  • hrnek mléka
  • zhruba čtvrtka menší dýně
Na promazání - sladká ovocná marmeláda
Na potažení cca 200 g cukrové potahovací hmoty nebo marcipánu, popř. gelové potravinářské barvy na obarvení marcipánu

Utřete cukr, žloutky a máslo dohromady. Postupně přimíchejte koření a nastrouhanou čokoládu (nemusíte ji nejdřív rozpouštět, ale můžete použít i kakao, ale čokoláda je zkrátka čokoláda). Z bílků vyšlehejte se špetkou soli tuhý sníh a opatrně ho vmíchejte do směsi. Přidejte mouku a mléko a vymíchejte těsto. Na závěr přidejte kypřící prášek s perníkovým kořením. Nalijte do dortové formy a pečte asi 35 - 40 min.

Nad krémem a promazáním jsem dlouho přemýšlela, nechtěla jsem dort příliš překombinovat. Takže jsem se nakonec rozhodla jen pro sladkou marmeládu, která v kombinaci s intenzivní chutí čokolády hezky vynikne.

Podobně to bylo i se zdobením dortu. Namísto marcipánu jsem použila cukrovou hmotu, kterou jsem obarvila na oranžovo (no upřímně spíše tmavě žluto) a dort s ní potáhla. Na barvení doporučuju ochranné rukavice, protože dostat (byť jedlou) barvu z rukou je docela oříšek. A divili byste se, kam všude se vám barva může při běžné manipulaci dostat.

















Pokud potahujete větší dort a popřípadě máteli omezené množství hmoty (to znamená, že vrstva bude tenčí a bude mít tendenci se trhat) je lepší vyválet marcipán na potravinové fólii a ji i s hmotou překlopit na dort, uhladit a následně folii sundat, tak se vám alespoň nepotrhá :)

Ohledně definitivních úprav dýně je nejlepší vyřezat ze zbytku marcipánu, obarveného na černo (srdečně nedoporučuji věřit tomu, že byste pomocí barvy mohly třeba něco nakreslit). A nezapomeňte na stonek a listy :)

A to už je o dýňovém halloweenském dortu snad jž opravdu všechno.

Voilá!




Dobrou chuť a ten nejstrašidelnější Halloween!

P.S. Pokud nefandíte strašidlům ani strašidelným dortům popřípadě anglo-americkým svátkům, i tak si můžete tento dort upéct. Dýně je totiž v sezóně a i u nás je jí více než dost. A když ji nepoužijete do dortu celou můžete si ze zbytku připravit výtečnou dýňovou polévku! A tomu já říkám podzim! :)

Žádné komentáře:

Okomentovat