Battenberg cake - výzva Daring Bakers

Slyšeli jste už o Daring bakers clubu? Nebo třeba o odvážných kuchařích? To je skupina nadšených pekařů amatérů, kteří se měsíc, co měsíc spojí nad danou výzvou, kterou chtějí splnit. No a já jsem teď jedna z nich.

Koho by zajímalo více informací, najdete je na oficálních stránkách The DARING KITCHEN. Pokud také patříte mezi nadšené kuchaře a pekaře, určitě vám doporučuji zaregistrovat se, a měsíc, co měsíc se pokusit o naplnění některé ze zajímavých výzev, ve kterých určitě naleznete spoustu inspirace i zajímavých tipů.




Já jsem se zaregistrovala už před nějakou dobou, ale teprve nyní jsem si opravdu našla čas výzvu splnit. A bylo to právě včas, protože challenge pro tento měsíc zněla: Vyberte si jakoukoliv výzvu z dříve zadaných, kterou jste si oblíbili nebo jste ji vždy chtěli splnit a upečte ji právě teď! Prošla jsem si tedy poctivě starší výzvy asi jeden až dva roky zpátky a na první pohled jsem se zamilovala do tzv. Battenberg cake (hledala jsem hledala, ale pravděpodobně český název pro battenberák jsem nenalezla).

Historie Battenberg dortu není úplně jasná, ale využití našel mnohdy na aristokratických tabulích, kdy byl podáván například na svatbě vnučky královny Victorie. To tak něco málo z historie.

Pokud bych měla Battenberg popsat, pak připomíná tvarem i obsahem naše punčové řezy, akorát z nich nenasajete alkohol a obaleny jsou v marcipánu. Další zajímavostí je také skládání rozdílně obarveného těsta do čtvercového nebo dokonce domino obrazce. No a pak je tu ta část s barevným těstem - prostě mňamka.

Tak a teď jak na to. Na Daring bakers vám dodají spolu s výzvou i originální recept, kterého byste se měli až na několik vyjímek držet. Těsto Battenberg dezertu se hodně podobá piškotu. Jednotlivé kostky jsou promazány marmeládou, ale můžete ji vyměnit i za jakýkoliv jiný krém. Na druhé straně, celý dezert je téměř tak moc překombinovaný, že jednoduchá marmeláda je celkem příjemným a jednoduchým doplňkem. Jedním z poznávacích znaků řezů je rozdílně obarvené těsto. Originál většinou pracuje s bílou popř. světlou a růžovou barvou a světlým spíše bílým marcipánem, kterým je dort potažen. Já jsem měla doma k dispozici z mého posledního barvení a přípravy vesmírného dortu (jak dopadl se můžete podívat zde) a tak jsem znovu využila chic kombinaci fialové a žluté. No a marcipán měl být světlý, dokonce jsem ho trochu podpořila i cukrářskou bělobou, ale výsledek byl dosti žalostný a barva připomínala spíše zmáčený toaletní papír. Takže jsem nakonec použila poslední zbytky sil i marcipánu a dort potáhla podruhé, tentokrát fialově. Stylové...

A ještě jedna poznámka. Daring bakers dbají na datumy a přesnost. Proto bývá každý výzva splněna v určitém termínu a v pevně stanovenám datu je také zveřejněna. A protože času nebylo nezbyt a já jsem nechtěla tento měsíc rozhodně vynechat, tak jsem se do Battenbergu pustila jednoho večera během pracovního týdne kolem desáté večer. Geniální to nápad!

Ale teď už opravdu k receptu a postupu. Základem Battenbergu je piškotové těsto, jehož základ podle receptu tvoří mouka, cukr a máslo (vše po 175 g), 3 vejce a těsně před pečením i přidané barvivo. Na másle bych doporučovala mírně ubrat, protože moje dortíčky měly pak menší problém se dopéct. Ingredience (nejprve sypké a pak tekuté) smíchejte dohromady a míchejte dokud není těsto hladké. Pak jej nalijte do pečící formy. Battenberg cake se peče ve speciální formě, který vám pečlivě oddělí jednotlivé štráfky, které pak jednoduše poskládáte. Podobnou formu si můžete vytvořit i samy a nebo můžete být tak líní jako já a upéct těsto ve dvou menší tvarově a objemově shodných formách (ty moje byly oválné zapékací misky, což se následně trochu projevilo na výsledném tvaru dortu. Nakonec každý díl těsta obarvěte barvivem. Využít můžete například i ty gelové, které normálně používáme k barvení potahovací hmoty. A ještě jedna rada podle původního receptu. Skvělou chuť dortu můžete podpořit také vanilkovým a mandlovým aromatem, které přidáte do těsta. No já na ně zapomněla. Celkem asi třikrát, takže dobré to může být i bez nich.

Těsto pečeme zhruba 30 až 35 minut. Po vychladnutí a vyjmutí z formy stačí těsto podélně rozpůlit a vytvořit tak 4 hranolky, po dvou od každé barvy. Já jsem se do toho řezání tak nějak nadšeně pustila, takže jsem hranolků měla nakonec osm a Battenberg cakes vznikly nakonec vlastně dva :)

Správný počet hranolků poskládáme do kvádru, shodné barvy naproti, tak aby nám dort na řezu vytvářel pěknou mozaiku. Stěny hranolků u toho potíráme marmeládou, nutellou nebo jinou spojoací hmotou. Výsledná tvar pak potáhneme připraveným a vyváleným marcipánem - dle libosti bílým, fialovým, červeno-modro puntikatým. Vršek pak můžete ještě nazdobit dle libosti. Tradiční je jemné rýhované zdobení se stříbrnými kuličkami, ale fantazii se meze nekladou.

No myslím, že se mi celkem úspěšně podařilo z tohoto článku vytvořit stejně úmornou věc, jako bylo pečení Battenberg dortíčku. Přiznám se bez mučení, že kolem jedenácté v noci jsem měla chuť všechno vyhodit z okna. Ale vydržela jsem a druhý den, když jsem dort rozřízla a fotila tu nádheru, co byla uvnitř, měla jsem upřímnu a velkou radost, že jsem se do této výzvy pustila.

No a nyní si určitě zasloužíte finální fotku. Voilá!

No, je to můj miláček :) I chuťově byl moc dobrý, i když stejně jako mnozí z vás dávám přednost nepřeslazeným dortíkům. Ale na druhou jednou za čas, proč ne? :)

A co se stalo s druhou půlkou těsta, kterou jsem tak proaktivně nakrájela? Nakonec jsem ji zpracovala stejným způsobem, ve tvaru kříže jsem ji promazala marmeládou, ale na potahování marcipánem už nebyl čas. Proto jsem vršek jen lehce potřela vyšlehanou šlehačkou a dala do lednice. Byla z toho takové lehčí méně sladká verze.



A na závěr ještě jedna fotka mého broučka. Už teď se těším na další výzvu Daring Bakers, jen doufám, že na ni tentokrát budu mít více času!


Žádné komentáře:

Okomentovat